Ruta pels Espais de la Batalla de l’Ebre, 12 al 15 de juny

22-06-23

Entre el dies 12 i 15 de juny, l’Amical de les Brigades Internacionals de Catalunya, amb la col·laboració de la Federació de Pensionistes de CCOO, han organitzat un viatge a la Terra Alta amb ocasió del 85è Aniversari de la Batalla de l’Ebre. Més de 50 persones han participat en aquesta activitat de cultura i de memòria que ha estat acompanyada pels guies de Terra Enllà. Un magnífic guiatge ple de coneixement i sensibilitat per il·lustrar-nos d’una de les batalles més acarnissades i decisives de la Guerra d’Espanya. La nostra Associació ha estat molt present.

El primer dia vam conèixer les particularitats de l’audaç operació de les tropes republicanes creuant el riu Ebre, per diferents llocs del seu recorregut. Miravet va ser el primer punt de l’inici del viatge. Vam continuar ruta fins a Pinell de Brai, a on vam ser rebuts per l’alcaldessa Eva Amposta. Posteriorment vam fer el recorregut pel Poble Vell de Corbera d’Ebre, un símbol de la devastació franquista i feixista. Vam tancar el recorregut fotografiant-nos junt al monument erigit en Memòria de les Brigades Internacionals. El segon dia vam conèixer els horrors de la guerra amb l’itinerari senderista pel Cim de la Mort. Amb una visió excepcional de l’entorn, la vall entre Gandesa i Corbera i les serres de Cavalls i Pàndols, a on les tropes republicanes van aguantar moltes contraofensives. Després vam anar al Centre d’Interpretació de les Brigades Internacionals a La Fatarella i vam conèixer i trepitjar les trinxeres de les Devees, amb condicions molt dures. El tercer dia vam fer senderisme per la Vall Closa de la Serra de Pàndols a on es conserva un  monòlit erigit als combatents de la XVª Brigada, dedicat als companys morts en combat. A la tarda visita guiada al Museu de la batalla de l’Ebre a Gandesa (CEBE). El darrer dia vam visitar el Memorial de les Camposines, espai dedicat a honorar la memòria dels soldats desapareguts a la Batalla de l’Ebre. Vam tancar aquest recorregut de memòria a Marçà, a on es troben les restes de diferents brigadistes de diversos països. Ens vam fotografiar a la Torre de Fontaubella, rememorant una fotografia en el mateix lloc a on es van fotografiar l’any 1938 els components de la XV Brigada. El punt final, a l’hora del dinar, va servir per fer un reconeixement molt sincer als guies que ens han acompanyat en aquest viatge, ple d’emocions i ple de memòria, l’Andreu Caralt i la Maite Hernández.

Tothom ha valorat molt positivament aquesta experiència cultural i memorialística. Imprescindible per transferir a les noves generacions. Una lliçó de generositat de milers de persones que es van aplegar, des de diferents llocs de procedència, llengües i cultura, per defensar les llibertats a casa nostra i a Europa. Conscients que la causa de la defensa de la República espanyola, era la causa comuna de la lluita per les llibertats a Europa, i l’antifeixisme la causa comuna de la humanitat.

Tancant aquestes notes, les entitats organitzadores anuncien un nou viatge a la Terra Alta del 13 al 16 de novembre. Les inscripcions es faran a començaments del mes de setembre. Ara el que ens correspon és exercir activa i responsablement el nostre vot per preservar les polítiques públiques de memòria.

El 23-J, tothom a les urnes, contra la dreta i l’extrema dreta. Tenim memòria!