Una breu informació sobre el “Manifiesto por la Inclusión de la Memoria Histórica Democrática en el curriculum escolar”

17-09-21

Volem destacar que més de 1300 persones ja l’han signat i més de 50 associacions memorialistes. També ho lliguem a la celebració de l’Assemblea de dissabte a on valorarem molt positivament tot el que hem iniciat al voltant de la Pedagogia de la Memòria.

1.- Origen del Manifest: La nostra associació ha tingut sempre un gran interès en la transmissió de la memòria a les noves generacions i, en aquest sentit, valora molt especialment les activitats i propostes que es fan des del mon de l’educació formal i informal. La creació el passat curs escolar de la Comissió Pedagògica de l’Associació i l’organització de dues jornades de pedagogia de la memòria, que tindran continuïtat durant aquest curs, ens ha permès un contacte directe amb investigadors, professorat i persones de les associacions memorialistes relacionades amb el tema educatiu. A partir d’aquestes jornades i coincidint amb la tramitació de la Ley de Memoria Democrática  al Congreso i la concreció del currículum de secundaria pel desenvolupament de la nova llei d’educació (LOMLOE) hem vist com urgent fer arribar al Ministerio de Educación y Formación Profesional una sèrie de propostes molt concretes. El moviment inicial va partir de la coordinadora de la nostra comissió pedagògica, Isabel Alonso Dávila, i del professor de la Universitat de León, Enrique Javier Díez, amb el que havíem establert contacte per convidar-lo a presentar el seu llibre, La asignatura pendiente a la nostra primera jornada: https://www.youtube.com/watch?v=ckb0xtCWDSo&t=649s

   Una vegada redactat el manifest, que podeu veure a sota, s’han sumat d’altres persones, també participants a les nostres jornades, al grup promotor i, com a col·laboradores, moltes altres persones, tant del món associatiu com del educatiu, amb la qual cosa el manifest ha aconseguit una ressonància i un volum de suports immediats, la qual cosa ha fet palès que moltes persones han coincidit en la valoració de la seva importància i necessitat de fer propostes al moment actual. El professorat preocupat per aquests temes ha trobat al text un lloc on mostrar públicament que és un tema que preocupa a la pràctica docent. 

2.- El manifest: MANIFIESTO POR LA INCLUSIÓN DE LA MEMORIA DEMOCRÁTICA EN EL CURRICULUM ESCOLAR

Las personas y organizaciones firmantes de este manifiesto pedimos al Ministerio de Educación y Formación Profesional que, para garantizar el cumplimiento de los artículos 43 y 44 del Proyecto de Ley de Memoria Democrática, dé pasos cuanto antes para articular ya en el curso escolar 2022-2023 tres medidas imprescindibles para una verdadera inclusión de la memoria histórica democrática en el currículo: 

  1. Medidas curriculares: Se necesita la actualización de los contenidos curriculares para 4º de ESO y Bachillerato, desarrollando en los mismos de forma clara y sin falsas equidistancias los cuarenta años de represión de la dictadura franquista y la lucha antifranquista que se mantuvo frente a ella hasta los años 70. Esto implica: 
    1. Revisar los libros de texto escolares y los materiales curriculares que se utilizan para que incluyan estos contenidos que actualmente están en buena medida invisibilizados y silenciados, utilizando expresiones genéricas que ocultan, más que aclarar, lo que parece no quererse abordar de forma clara y decidida. 
    1. Evitar expresamente la teoría de la equidistancia que viene del “segundo franquismo”, cuando el relato de la cruzada deja de ser creíble y desde las filas del propio régimen empieza a hablarse de “guerra fratricida” y de responsabilidad de ambos “bandos”. 
    1. Hay suficientes ejemplos de cómo hacerlo. Uno de ellos son las Unidades Didácticas para la Recuperación de la Memoria Histórica elaboradas por un equipo de expertos de la Universidad de León: http://memoriahistoria.unileon.es/
  • Medidas organizativas: Se necesita un cambio en la organización de los contenidos de Historia en el Bachillerato que, de forma similar a como se hace en otros países, dedique la historia de 1º de Bachillerato al periodo entre la Revolución Francesa y la Primera Guerra Mundial y la de 2º de Bachillerato al comprendido entre el periodo de entreguerras y la historia del presente. Sólo así se acabará con la “anomalía española” que supone la separación de la Historia del Mundo Contemporáneo y la Historia de España en dos cursos diferentes de Bachillerato y se podrá insertar la Historia contemporánea de España en la del mundo. Porque:
    • es la opción más lógica pedagógicamente
    • sólo de esta manera se garantiza una visión que permita comprender la historia de España en el contexto global.
    • es la forma de que la II República y la dictadura no queden relegadas al final de curso, sin llegar a ellas en ocasiones, pues pasarán a ocupar la parte central del programa, garantizando así un trabajo más sereno y extenso sobre estos contenidos fundamentales. 

Será necesario, además, establecer que los 44 años del período que transcurre entre la II República, la guerra civil y la dictadura franquista ocupen en torno al 50% de los contenidos del siglo XX, tanto en 4º de la ESO como en 2º de Bachillerato, tal como les corresponde por estricto tiempo cronológico.

  • Medidas formativas: Se necesita que en la formación inicial y permanente de todo el profesorado se incluya actualización científica, didáctica y pedagógica en relación con el tratamiento escolar de la memoria histórica democrática, también de forma transversal, para garantizar que se impulsa conjuntamente por la comunidad educativa el derecho a la verdad, la justicia, la reparación y la no repetición, para prevenir la reaparición del fascismo. 

3.- Les adhesions: Entre les primeres persones signants podem trobar noms com els següents:

Paul PrestonLondon School of Economics
Matilde Eiroa San FranciscoUniversidad Carlos III de Madrid
Ángel ViñasHistoriador y diplomático
Ángeles Egido LeónUNED
Julián Casanova RuizUniversidad de Zaragoza
Pilar Domínguez PratsUniversidad de Las Palmas de Gran Canaria
Francisco Espinosa MaestreUniversidad de Sevilla
Mirta Núñez Díaz BalartUniversidad Complutense de Madrid
Alberto Reig TapiaUniversitat Rovira i Virgili de Tarragona
Irene Laviña PérezUniversidad Complutense de Madrid
Pere Ysàs SolanesUniversitat Autònoma de Barcelona

I del món associatiu, l’ACEPF figura entre les primeres que ha donat el seu suport. 

A dia d’avui portem més de 1300 signatures de suport individual i més de 50 d’associacions i grups. 

Si vols donar el teu suport al manifest, ho pots fer a través d’aquest formulari: https://forms.gle/H143QRbUFhxjqGRy9